17.2.2013

PK lenkin määritelmä

Olisi ihan mielenkiintoista kuulla miten PK lenkki kenenkin mielestä määritellään. Tässä muutaman vuoden harrastaneena olen tullut siihen tulokseen että vaikka mitatataan laktaatit ja käytetään sykemittaria, niin silti aika moni taitaa vetää PK lenkin enemmänkin subjektiivisten tuntemusten mukaan kuin absoluuttisten mittareiden. Enkä sano että siinä mitään pahaa olisi varsinkin jos osaa kuunnella kroppaansa toisin kuin minä.

Ohessa kuulemiani ja keksimiäni määritelmiä kun lähdetään siitä oletuksesta että mun sykealueet ovat seuraavat:
  • 130-135 = PK1 
  • 136-140 = PK2
  • 142-144 = Aerobinen kynnys
  • 145-150 = VK1
  • !51-156 = VK2
Tässä siis niitä mahdollisia määritelmiä PK lenkille:
  1. PK lenkin maksimisyke 140
  2. PK lenkin keskisyke on korkeintaan 140
  3. PK lenkin kilometrikohtaisten sykekeskiarvojen maksimi on korkeintaan 140
  4. PK lenkin kilometrikohtaisten sykekeskiarvojen keskisyke on korkeintaan 140
  5. Jos ohjelmassa lukee PK lenkki niin sitähän se on sykkeestä huolimatta
  6. Kimppalenkillä kapteenin fyysiset ja/tai henkiset tuntemukset ratkaisevat asian
Kakkosvaihtoehdossahan voi vetää 8 kilometriaä sykkeellä 135 ja sitten 2 kilometriä sykkeellä 160, jolloin keskisykkeeksi tulee 140, mutta onko kyseessä oikeasti enää PK-lenkki? Vaihtoehdoilla 3-4 tarkoitan lähinnä sitä kun ainakin Garmin väkisin ottaa kilometrin väliajat ja laskee kullekin kilometrille keskisykkeen, niin seurataankin niiden keski- tai maksimisykettä.

Itse olen viime aikoina noudattanut sellaista periaatetta että olen lenkin jälkeen pilkkonut lenkin PK ja VK osiin. Jos siis 40 minuutin lenkistä 5 minuuttia on oltu yli aerobisen kynnyksen, niin tuo 5 minuuttia on VK-harjoittelua ja loppu PK-harjoittelua.

Vastaappa siis alla olevaan kyselyyn; kiitos jo etukäteen interaktiivisuudestasi. Näyttäisi menevän tuonne tosi alas kommenttien alapuolelle tuo kysely, joten pliis, vierittele sinne asti ja vastaa kun ei mulla riitä taidot muokata tätä käyttäjäystävällisemmäksi.

3 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen kysymyksenasettelu. Minusta sulta jäi puuttumaan (ainakin) yksi vaihtehto kyselystä; PK lenkin maksimisyke 144. Minusta nimittäin PK2-AeK on vielä PKta. Sitten kun syke > AeK, niin ollaan mielestäni vasta VK-alueella.

    Ainakin yhdestä kirjasta (Pyöräilyvalmennus) muistan lukeneeni, että PK-lenkeillä pitää välttyä menemästä VK-alueelle (esim ylämäissä), koska silloin treenistä tulee helposti intervalliharjoitus, vaikka keskisyke jäisikin selvästi PK-alueelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotain ton tyylistä sitä on tullut noudateltua että jos on PK2, niin keskiarvo alle sen ja maksimi alle AeKin.

      Poista
  2. Kun vielä mietin tätä asiaan, niin tuli ehkä ajateltua turhankin puritaanisesti. Eli jos lenkin aikana tekee vaikka 10s kiihdytyksiä, jossa syke nousee VK-alueelle, niin ei se kyllä lenkin "PK-luonnetta" miksikään muuta. Samoin on asian laita, jos tekee jonkun lyhyen 5-10 min mittaisen yksittäisen VK-vedon. Mutta perusperiaateet ovat mielestäni alkuperäisen kommenttini mukaiset.

    VastaaPoista