11.8.2013

- 3 geeliä
- 3 mustikkaa

Valmistelu

Päätettiin keväällä hyvän ystäväni Jouni kanssa osallistua Retki-Rogainingiin Sappeella. Mentiin 8 tunnin sarjaan, sillä 24 tuntia kuullosti ainakin vielä ihan liian extremeltä. Miksi me tällaiseen sitten ylipäätänsä ruvettiin? Jouni on nyttemmin innostunut suunnistuksesta ja oli jostain kuullut tällaisesta ja minusta 8 tuntia metsässä kaverin kanssa suunnistelemassa kuullosti jotenkin siistiltä. Niinpä ilmoittauduimme hyvissä ajoin mukaan.

Rogainingissahan kysymys on suunnistuksesta annetun aikarajan puitteissa; ratamestari on lätkinyt kartalle ja maastoon rasteja, joita kilpailijat saavat hakea missä järjestyksessä haluavat. Rasteista sai ainakin tässä kisassa 1-9 pistettä. Kartat saatin kello yhdeksältä kouraan ja lähtö oli puolilta päivin, joten aikaa suunnittelulle oli rutkasti.

Kun kumpikaan ei tällaisessa kisassa aiemmin ollut kisannut, niin oli reitin mietinnässä aika paljon epävarmuustekijöitä; kuinka pitkälle ehtisimme ja kuinka vaikeita arvokkaammat rastit olisivat. Melko pian kartan oikea alareuna rupesi vaikuttamaan houkuttelivimmalta suunnalta kun näytti että sieltä pystyisi keräämään eniten pisteitä lyhyimmällä matkalla. Vesirastin järkevä osuttaminen reitille tuntui tosi vaikealta, mutta sellainenkin saatiin aikaiseksi.

Kartta ylösalasin kun tämä bloggeri sen väkisin kääntää
Ensikertalaisena oppii tosi paljon ja muita kisaajia seuraamalla tässä vaiheessa opimme että hyviä apuvälineitä ovat eri väriset nuppineulat ja lanka. Lisäksi tajusimme tässä vaiheessa että järjestäjät halusivat alustavan suunnitelmamme, jotta tietäisivät mistä meitä etisä oikein huonnon onnen kohdatessa.

Kun saatiin reitti mielestämme hyvään kuosiin, niin Jouni kokkasi meille pasta Carbonarat retkikeittimellä, suoritettiin viime hetken varusteiden säädöt ja oltiinkin valmiita taipaleelle.

1. rasti 86

Aika: 1:17:55
Arvio: 60 min

Päätettiin ensimmäiseksi hakea rasti 86, jonne arviomme mukaan olisi tunnin matka. Valittiin reitiksi mennä tieltä polkua pitkin pellon eteläreunaan, mutta jäljen mukaan mentiin liian aikaisin metsään, luultiin taimikkoja keltaisiksi läikiksi kartalla eikä muutenkaan välttämättä oltu sinuja mittakaavan kanssa tässä vaiheessa. Pummattiin aika pahasti, mutta ei annettu sen pahemmin masentaa. Olimme kuitenkin ihan persoonallisia valinnassamme sillä meidän lisäksi vain yksi joukkue valitsi saman aloituksen, kun muut samalle suunnalle lähteneet valitsivat reitiksi 47 -50 -86.

Alkumatkasta tehtiin sellainenkin havainto että samaan suuntaan lähteneillä kisaajilla oli huomattavasti kevyemmät varusteet kuin meillä. Meikäläisen Camel-packistä loppuivat säätövarat ja se rupesi jo alkumatkasta hölskymään, joten kun saatiin kilpakumppanit karistettua, saatiin viritettyä sekin härveli lannevyöhön kiinni. Kantamukset muuttivat askelluksen aika matalaksi ja jos tähän toiste ryhtyy niin kilon verran voisi ottaa tavaraa vähemmän matkaan.

2. rasti 59

Aika: 21:59
Arvio: 30 min

Enimmäkseen tietä pitkin jolkottelimme tälle rastille ja pyöräkisailijoitakin tuli jonkin verran vastaan ja muutenkin oli rogainaajia liikenteessä. Kohtalaisen helpon oloinen rasti, joskin metsään kun mentiin niin päädyttiin vähän turhan kostealle alueelle. Edellämme kulki yksi pariskunta kävellen ja rastin läheisyydessä he onnistuivat valitsemaan reittinsä niin että juoksimme heidät useaan kertaan kiinni vaikka he ilmiselvästi kävelivät koko ajan.

Onnistunut rasti; nopeimmille saman pätkän kävijöille tosin hävisimme pari minuuttia.

3. rasti 91

Aika: 16:26
Arvio: 30 min

Huumaantuneina edellisen rastin helposta löydöstä lähdimme painelemaan asfalttiteitä kohti seuraavaa rastia iloisesti huulta heittäen. Niinpä kävelimme risteyksen ohi ja joudimme palaamaan hiukan takaisin päin. Rasti löytyi ketun lenkin jälkeen helposti.

4. rasti 83

Aika: 35:15
Arvio: 60 min

Asfaltti- ja hiekkateitä jolkotellen rastia peesissä lähestyen hoidettiin tämä rasti tosi mallikkaasti.

5. rasti 65

Aika: 45:30

Ensimmäinen poikkeama alkuperäisestä suunnitelmasta eli kun matka oli ruvennut joutumaan, niin päätettiin käydä hakemassa tämä 6 pistettä. Eeppinen jutustelu pätkä eli todettiin että tulee selvä T-risteys, jota ei voi missata, mutta niin vaan käveltiin senkin ohi lähinnä siksi että yksi sakara ei ollutkaan asfalttia vaan soraa. Onneksi reitinvalinta oli sellainen että se vei meitä oikeaan suuntaan kun tajuttiin että mentiin sen tienhaaran ohi, niin oltiin kuitenkin oikealla reitillä. Rastin lähestyminen ei mennyt ihan nappiin vaan arvottiin kallioiden välillä että missä sitä oikein ollaankaan. Hoidettiin maaston lukeminen maltilla ja täydennettiin sopivasti toisiamme ja riemuksemme näin löysimmekin rastin. Rastilta poistuminen ei sitten mennyt ihan nappiin, mutta löydettiin tielle kuitenkin. Oltiin ainoita jotka menivät tämän rastivälin ja muutenkin vain kolme joukkuetta sarjassamme kävi tällä rastilla.

6. rasti 74

Aika: 49:27
Tätä rastia lähestyttiin helposti ja hyvin, mutta meidän mielestä rasti oli väärin sijoitettu ja meidän lisäksi sitä oli muutama muukin joukkue haeskelemassa meidän kanssamme. Onneksi Jouni loppujen lopuksi havaitsi sen ojan väärällä puolella.

Etukäteen olimme tätä rastia pitäneet jonkinlaisena päätöksen teon paikkana siitä miten loppumatka hoidellaan. Arvelimme että tänne saavutaan 3-5 tunnissa, joten sen mukaan päätämme miten lopun hoitelemme. Nyt ssavuimme tänne 6 pistettä aiottua rikkaampana ajassa 4:06 eli ajallisesti melko lailla puolessa välissä oltiin. Tultiin siihen tulokseen että ei kannata lähteä pohjoisesta enää hakemaan rasteja 54 ja 35 vaan suuntasimme rastille 80.

7. rasti 80

Aika:26:43
Arvio: 20 min

Varsin helppo pätkä, joka löytyikin ilman ongelmia. Tässä vaiheessa alkoi jo allekirjoittanutta hiukan väsymys vaivaamaan eli ei ollut askel enää kovin lennokas. Kärki kirmaili tämän välin viitisen minuuttia nopeammin.

8. rasti 60

Aika: 38:21
Arvio: 20 min
Tämä päätettiin suunnistaa varmasti ja se maksoi meille 10 minuuttia. Maisemat olivat kyllä tosi upeat.

9.rasti 12

Aika: 11:56
Arvio: 10 min
Ensimmäinen ja ainoa juomarasti hyvässä seurassa erästä pariskuntaa seuraillen. Tankattiin juomavarannot täyteen ja syötiin huilaten käytännössä 10 minuuttia.

10. rasti 40

Aika: 21:31

Edelliset pätkät oli vedetty aika lailla kävellen ja nyt kun pistettiin tiellä juoksuksi, niin oli se aika tahmeaa, vaikkakaan ei toki ylivoimaisen tuskaisaa. Rasti hoidettiin taas hyvin, kun ajassa on huomioitava edellisen rastin tauko.

11. rasti 41

Aika: 29:27

Tässä kohtaa tehtiin taktinen 3 pisteen moka, sillä jälkianalyysin perusteella meidän olisi pitänyt lähteä sähkölinjaa pitkin rastia 71 kohden, mutta semmoinen ei siellä maastossa juolahtanut mieleen. Kukaan muu ei hakenut rastin 40 jälkeen rastia 41 ja neljä meitä paremmin sjioittunutta joukkuetta kävi hakemassa nimenomaan tuon 40-71 parin.

12. rasti 50

Aika: 50:39

Edelliseltä rastilta lähdettiin länteen, Andrein tapaan, ajatuksena että jos hyvin sattuu niin mennään rastille 71, mutta muutoin menisimme rastille 50. Ei hyvin sattunut vaan valuttiin sen verran etelään että päätettiin hakea rasti 50.

13. rasti 47

Aika: 36:51

Säästimme viimeiseksi sen minkä suurin osa nappasi ensimmäiseksi.. Mulla rupesi olemaan jo suunnistus nollilla, joten hyvä että Jounilla vielä pää pelasi. Minä keskityin roikkumaan perässä ja välttelemään kompurointia.

MAALI

Aika: 7:15

Polkuja pitkin maaliin sen minkä jalat antoivat periksi ylämäkeen.

Tapahtuma kokemuksena

Erittäin mielenkiintoinen ja mukava kokemus. Oman reitin suunnittelu toi hommaan kivan vivahteen ja matkan aikana tehtävät muokkaukset toivat kivasti haastetta. Jouni oli päävastuullinen suunnistaja ja minä heitin aina välillä hiukan lähdekritiikkiä peliin ja haastoin muutaman kerran päätöksiä. Tällä tavalla minä ainakin opin maaston lukemista. Oli myös mielenkiintoista varmistua siitä että sitä pystyy ihan hyvin kahdeksan tuntia juoksemaan ja kävelemään ja vieläpä ajattelemaan kun rasteja haetaan.

Matkan aikana ei ilmaantunut mitään vammoja, jotka kovin pahasti olisivat haitanneet. Vasen nilkka ja oikea polvi eivät loppumatkasta enää varsinaisesti riemuinneet epätasaisesta alustasta, mutta kestivät reissun kunnialla. Sunnuntaina varsinkin etureidet ovat yhtä huonossa hapessa kuin maratonin jälkeen ja paljon pahemmassa kunnossa kuin Joroisten jäljiltä.

Järjestelyt toimivat oikein hienosti - tosin tuloksia olisi kaivannut heti tuoreeltaan. Jatkoin Joroisilla aloitettua tapaa että kisaviikonloppuna on vain yksi menu, sillä kisajärjestäjät tarjosivat kisan jälkeen pasta Carbonaraa, joka oli rehellisesti sanoen karmean makuista.

Jounille kiitos siitä että houkuttelit minut tällaiseenkin hullutukseen; kanssasi oli todella mukava tehdä matkaa - ehkä liiankin kun meni ne muutamat risteykset pitkäksi. Kisan jälkeen tekemäsi sakkokierros, jotta sait maratonin täyteen, oli todella vaikuttava, joskin maratonin loppuaikasi on harvinaisen surkea ;-)

Linkit

1. Olipa hauska päästä tarinaanne! Meillä jo toinen 8-tunnin retkirogaining ja nuppineulat ym. käytössä;).
    Pääasiassa tosiaan kävelimme mutta kyllä välillä intouduimme hölkkäämäänkin.
    Terveisin "se" pariskunta, heti takananne tulosluettelossa.

1. Reitin suunnittelussa oltiin aikalailla samoilla linjoilla teidän kanssa. Vähemmälläkin energian kulutuksella meidän pistemäärin olisi päässyt, mutta seuraavalla kerralla sitten viisastuneena liikenteeseen.